dissabte, 2 de novembre del 2013

Les competències dels docents


En la societat actual en la qual ens trobem, una societat en canvi constant i submergida a les tecnologies, cal que s’adquireixin diverses competències relacionades amb l’ús de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC) per poder viure plenament en societat del segle XXI. Concretament, aquest conjunt de competències relacionades amb les TIC rep el nom de Competència Digital i el procés d’adquisició d’aquestes s’anomena Alfabetització Digital, assignatura de la qual en el nostre Grau d’Educació Infantil estem tractant.

Per part dels educadors és essencial que adquireixin aquests tipus de competències digitals ja que, gràcies al suport de les TIC, podran gestionar millor la informació, facilitarà la seva tasca educativa i permetran comunicar-se amb els seus estudiants per poder treballar col·laborativament. A més, la Competència Digital que ha d’adquirir un professor no només està lligada als coneixements informàtics bàsics, sinó que ha d’abastar l’ús didàctic dels mateixos.


Personalment considero que unes de les competències més importants que els docents han d’adquirir són, en primer lloc, totes aquelles relacionades amb les competències instrumentals informàtiques, és a dir, els coneixements relacionats amb l’ús de l’ordinador, els seus serveis i les seves aplicacions (sistemes operatius, Internet, tractament d’imatge...) En segon lloc, els professors han de posseir coneixement sobre l’alfabetització informacional, és a dir, tots aquells coneixements relacionats amb el procés de recerca, selecció, gestió i comunicació de la informació. I, per últim, aquelles competències relacionades en la comunicació audiovisual, ja que permeten la codificació i descodificació de missatges audiovisuals i en la seva producció.

Però, els professors no només han d’adquirir aquestes competències, sinó que han d’aprendre a utilitzar aquestes competències en fins didàctics, és a dir, utilitzar les TIC com a eines per a l’aprenentatge, la creativitat i la innovació pels alumnes. Per tant, aquestes competències pels docents van molt més enllà que simples coneixements, ja que han de saber identificar quan i com utilitzar les TIC, saber quins recursos tecnològics hi ha disponibles per a l’àmbit educatiu i saber-los utilitzar, etc.


Actualment i cada cop més penso que és necessari que tothom conegui quines són les TIC en el mercat però en especial els professors, ja que són ells qui han d’emprar aquesta tecnologia per ensenyar i per ajudar a aprendre. A més, penso que aquestes competències no són estàtiques ja que la tecnologia tampoc ho és i, per tant, els professors han d’actualitzar els seus coneixements dels nous recursos tecnològiques i de les seves potencialitats pedagògiques.

Des del meu punt de vista em considero una estudiant amb bastants coneixements sobre les TIC i que, gràcies a l’escola, des de ben petita ja em van ensenyar a utilitzar, per exemple, un ordinador. Tanmateix, no conec tots aquells recursos educatius existents ni quina és la seva utilitat, aspecte que voldria canviar ja que gràcies a aquests recursos l’educació pot sofrir un canvi molt positiu.




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada