En la
societat actual en la qual ens trobem, una societat en canvi constant i
submergida a les tecnologies, cal que s’adquireixin diverses competències
relacionades amb l’ús de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació
(TIC) per poder viure plenament en societat del segle XXI. Concretament, aquest
conjunt de competències relacionades amb les TIC rep el nom de Competència Digital i el procés d’adquisició
d’aquestes s’anomena Alfabetització
Digital, assignatura de la qual en el nostre Grau d’Educació Infantil estem
tractant.
Per part
dels educadors és essencial que adquireixin aquests tipus de competències
digitals ja que, gràcies al suport de les TIC, podran gestionar millor la
informació, facilitarà la seva tasca educativa i permetran comunicar-se amb els
seus estudiants per poder treballar col·laborativament. A més, la Competència
Digital que ha d’adquirir un professor no només està lligada als coneixements
informàtics bàsics, sinó que ha d’abastar l’ús didàctic dels mateixos.
Personalment
considero que unes de les competències més importants que els docents han d’adquirir
són, en primer lloc, totes aquelles relacionades amb les competències instrumentals
informàtiques, és a dir, els coneixements relacionats amb l’ús de l’ordinador,
els seus serveis i les seves aplicacions (sistemes operatius, Internet,
tractament d’imatge...) En segon lloc, els professors han de posseir
coneixement sobre l’alfabetització informacional, és a dir, tots aquells
coneixements relacionats amb el procés de recerca, selecció, gestió i
comunicació de la informació. I, per últim, aquelles competències relacionades
en la comunicació audiovisual, ja que permeten la codificació i descodificació
de missatges audiovisuals i en la seva producció.
Però,
els professors no només han d’adquirir aquestes competències, sinó que han d’aprendre
a utilitzar aquestes competències en fins didàctics, és a dir, utilitzar les
TIC com a eines per a l’aprenentatge, la creativitat i la innovació pels
alumnes. Per tant, aquestes competències pels docents van molt més enllà que
simples coneixements, ja que han de saber identificar quan i com utilitzar les
TIC, saber quins recursos tecnològics hi ha disponibles per a l’àmbit educatiu
i saber-los utilitzar, etc.
Actualment i cada cop més
penso que és necessari que tothom conegui quines són les TIC en el mercat però en
especial els professors, ja que són ells qui han d’emprar aquesta tecnologia
per ensenyar i per ajudar a aprendre. A més, penso que aquestes competències no
són estàtiques ja que la tecnologia tampoc ho és i, per tant, els professors
han d’actualitzar els seus coneixements dels nous recursos tecnològiques i de
les seves potencialitats pedagògiques.
Des del meu punt de vista em
considero una estudiant amb bastants coneixements sobre les TIC i que, gràcies
a l’escola, des de ben petita ja em van ensenyar a utilitzar, per exemple, un
ordinador. Tanmateix, no conec tots aquells recursos educatius existents ni
quina és la seva utilitat, aspecte que voldria canviar ja que gràcies a aquests
recursos l’educació pot sofrir un canvi molt positiu.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada