L’escola a
la qual vaig assistir durant tota l’etapa Infantil i Primària utilitzava
diferents TIC, entenent “TIC” com a totes aquelles tecnologies que permeten el
tractament i la transmissió de la informació i de la comunicació.
En
comparació a la penetració de la tecnologia avui dia en anys anterior,
evidentment, ha evolucionat molt. La meva escola disposava d’un número molt reduït
de TICs (tecnologies de la informació i la comunicació) en comparació a les
escoles actuals, tot i així, considero que de totes aquelles tecnologies que
disposava les amortitzava al màxim possible i en feia un bon ús educatiu.
Actualment
la majoria dels alumnes disposen de tecnologia i tenen un gran accés tant a les
escoles com a les seves llars de manera no limitada i d’usos molt diferents. En
la meva època els ordinadors, per exemple, era una novetat molt recent i, per
tant, els nostres professors ens van descobrir aquests instruments que per
nosaltres eren totalment desconeguts.
Tal i com he
comentat anteriorment, l’escola disposava de pocs recursos tecnològics però els
suficients en relació al context on ens trobàvem, on la tecnologia no estava
tant endinsada a les nostres vides ni era una necessitat per la societat com
avui dia. Però, haig de donar gràcies a l’escola pel primer contacte que ens va
oferir amb les tecnologies d’aquell moment, sobretot, amb els ordinadors. Tot i
que es pot creure que les escoles ens han alfabetitzat poc i que no han
aprofundit tant com podien, considero que en aquell moment era una novetat tant
per nosaltres com pels professors i tot el que ara creiem que el que ens van
ensenyar era molt bàsic, abans era molt més del que un professor/a ens podia
ensenyar i, doncs, gràcies a l’escola molts de nosaltres hem sabut funcionar molt
més ràpidament i fàcilment els ordinadors, en aquest cas perquè personalment
vaig utilitzar abans els ordinadors de l’escola que els de casa meva.
Tot allò que
aprenia a l’escola llavors ho aplicava a casa meva, des del funcionament del
Word o del Paint fins a les pàgines webs com l’xtec.cat o l’edu365.cat, ja que
si no hagués estat per l’escola molts aspectes educatius i de funcionament
ningú m’ho hagués ensenyat, ja que en vaig arribar a saber molt més jo que els
meus pares perquè ells si que no van rebre cap tipus d’alfabetització digital a
l’escola.
En
comparació de l’alfabetització digital que jo vaig rebre amb la dels infants d’avui
dia, és evident que s’alfabetitzen de manera diferent perquè tots ja parteixen d’un
nivell mínim de coneixement d’aquestes tecnologies, ja sigui pels seus pares,
pels seus germans, amics... I, per tant, l’educació i la incorporació d’aquestes
tecnologies a l’escola és molt diferent i, fins i tot, considero que pot
arribar a ser molt més complicat pels professors educar-los mitjançant aquests
nous recursos ja que, tal i com he comentat anteriorment, els alumnes ja ho
coneixen i saben que es poden utilitzar per moltes més coses que l’escola
proporciona i, els professors, s’han de saber adaptar a les necessitats i els
interessos.
Personalment,
considero que la meva escola m’ha ensenyat tot allò necessari per a poder viure
en la societat d’avui dia, una societat condicionada pels canvis que sorgeixen
cada cop més ràpids en relació a la tecnologia (SIC). Vaig adquirir aquelles
competències digitals relacionades amb la capacitació digital instrumental,
comunicativa i en la cerca d’informació i, per tant, l’escola, en aquest sentit
ens va proporcionar tots aquells coneixements necessaris que en un futur molt
proper hauríem de saber i aplicar. Potser nosaltres com a professors/es d’aquí
uns anys no podrem introduir ni descobrir als nostres alumnes nous instruments
que sorgeixin al mercat, però si els podrem atorgar un ús diferent i ensenyar
que a través d’aquests instruments no només se’n pot fer un ús d’entreteniment
i lúdic, sinó que pot facilitar molt l’estudi.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada