El nostre
projecte realitzat en aquesta assignatura d’Alfabetització digital, tal i com
he comentat en entrades anteriors, tracta sobre el coneixement de les parts del
cos humà.
El projecte es
realitzarà a una escola situada en un context rural, concretament al poble de
Sant Esteve de Palautordera a l’Escola Vallmanya. Es tracta d’un municipi del
Vallès Oriental situat a la plana del Montseny amb una població de 3.000
habitants aproximadament majoritàriament de classe mitjana – alta. El
percentatge d’immigració es bastant baix, tot i que ha augmentat una mica en
els últims anys. Durant els últims anys hi ha hagut un alt creixement de la
població, degut a la urbanització de noves zones residencials habitades per
persones provinents de l’àrea metropolitana de Barcelona i de pobles pròxims
com Granollers, Cardedeu o Llinars del Vallès.
L’escola
Vallmanya és una escola pública de doble línia, és a dir, hi ha dues classes
per cada curs ja que és l’única escola del poble i amb uns 15 alumnes per aula.
Hi ha poca immigració però present a totes les aules, majoritàriament d’origen
africà i xinès.
El projecte va
dirigit als infants de p5, concretament a l’aula anomenada Els Màgics. A la classe
hi ha un total de 15 infants, dels quals n’hi ha tres d’immigrants (dos
d’origen africà i un d’origen xinès) i, a més, un dels alumnes pateix el
Transtorn de Dèficit d’atenció i hiperactivitat.
La seqüència
didàctica es durà a terme a través de 6 activitats dissenyades per nosaltres,
una de les quals es realitza a través d’un recurs TIC, concretament un JClic.
1.
Dilluns 5 de febrer del 2014: Dibuixem!:
Aquesta primera activitat està
destinada a saber quins són els coneixements previs dels infants sobre el cos
humà. Cada infant realitzarà un dibuix del cos, intentant posar totes les parts
que coneixen. Una vegada hagin acabat tots, la professora proposarà als infants
dibuixar a la pissarra digital i entre tots un cos humà. Començant per la part
superior la mestra preguntarà als infants quina part del cos és i amb les
explicacions d’aquests la professora anirà realitzant el dibuix. Al mateix
temps que es realitza el dibuix, la professora anirà formulant diferents
preguntes per saber quins són els coneixements dels infants, com per exemple:
que tenim a la cara? Quans dits tenim a les mans?.
A més a més, començarà a introduir
nous conceptes que possiblement els infants encara no coneixen, com els canells
o els turmells. Amb la realització d’aquesta activitat els infants podran tenir
una primera imatge sobre el cos humà i totes les seves parts.
2.
Dimarts 6 de febrer del 2014: Fem un mural!:
En aquesta activitat, els infants
(juntament amb l’ajuda de la mestra) realitzaran un mural en el que es mostrà
la imatge d’un infant. Aquest, estarà creat amb un conjunt de fotografies dels
propis nens i nenes de la classe. La professora farà una fotografia a una part
del cos per nen, per exemple: l’ull de la Carla, la mà d’en Pau etc. Una vegada
tinguin totes les fotografies, les enganxaran a la silueta que haurà dibuixat
la professora i col·locar, al costat de la fotografia, una targeta en la que hi
ha escrit el nom de la part del cos.
Tot i que les fotografies es faran a
un sol nen per part, els infants podran ajudar-se al enganxar les targetes. A
més a més, caldrà que la professora observi i intenti proporcionar als infants
targetes que permetin l’aprenentatge per part dels infants (per exemple si un
dels nens no coneixia el turmell, cal que la mestra intenti veure si, desprès
de haver estudiat entre tots les diferents parts, ara es capaç de saber on va).
A través d’aquesta activitat, els infants podran conèixer totes les parts del
cos, a on es situen i com s’escriuen.
3.
Dimecres 7 de febrer del 2014: Activitat Jclic: (RECURS TIC)
Una vegada els infants ja han
començat a introduir-se en el coneixement del cos humà, els alumnes realitzaran
una activitat Jclic per poder aplicar tot el que han après i per conèixer altres
conceptes nous d’una manera més
divertida i interactiva. Aquesta activitat, es dura a terme a una de les aules
d’informàtica de l’escola i es farà de manera individual.
4.
Dijous 8 de febrer del 2014: Cantem una cançó!
En aquesta activitat els infants
aprendran una cançó sobre el cos humà i algunes de les seves funcions. Els
infants s’aprendran la lletra de la cançó i desprès, entre tots, prepararan una
coreografia en la que puguin utilitzar algunes parts del seu cos.
Link cançó: http://www.youtube.com/watch?v=POmDLMsCiVI
5. Divendres 9 de febrer del 2014:
Toca-Toca
Aquesta activitat té com objectiu
conèixer les parts del cos humà a partir de l’experimentació, realitzar un
esquema mental sobre aquest i descobrir les diferents maneres de col·locar-les.
Per realitzar-la és necessari que els infants formin parelles. Una de les dos
parelles s’haurà de tapar els ulls amb una vena i l’altre haurà de posar-se en
diferents postures (ajupit, girant el peu, posant la mà aixecada...), per tal
que el seu company identifiqui algunes de les parts del cos d’una manera
diferent a les que estan posicionades normalment. Quan l’infant que tingui els
ulls tapats descobreixi una part del cos (per exemple la mà) haurà de dir quina
part és i com esta posada, fent un esquema mental del cos humà. Passada una
estona, els infants s’intercanviaran els papers.
6.
Dilluns 12 de febrer del 2014: Comparem dibuixos
Aquesta activitat en serveix per
avaluar els aprenentatges dels infants una vegada ja s’han realitzat totes les
activitats.
Cada infant realitzarà, de nou, un
dibuix individual del cos humà, intentant dibuixar totes les parts dels cos que
coneixen i que han estat aprenen aquests últims dies. Una vegada acabats, es
retornaran els dibuixos que van realitzar en la primera sessió i observaran
quines parts del cos s’havien deixat en el primer dibuix i que ara ja saben.
Desprès, la professora utilitzarà
aquests dibuixos per comprovar si els infants han après parts noves o si, pel
contrari, les activitats que s’han proposat no han sigut les adequades per
promoure un aprenentatge significatiu.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada